Ten test maturalny z historii sztuki pozwoli Ci sprawdzić poziom twojej wiedzy. Znajdą się w nim głównie pytania dotyczące tego, jak wyglądał renesans w sztuce, ale nie tylko! Po wypełnieniu quizu warto zajrzeć na dół strony, gdzie znajdziesz dodatkowe informacje i dowiesz się dlaczego akurat taka odpowiedź jest prawidłowa. Jest to bardzo przydatne na dalszej drodze nauki.
/
Który z obrazów nie jest stworzony przez kolorystów weneckich?
koloryści weneccy to określenie, którego używa się przede wszystkim dla odróżnienia charakteru ich malarstwa od równoległej sztuki Florencji i Rzymu
Jakie cechy ma malarstwo weneckie z czasów renesansu?
obraz widniejący pod pytaniem to "Burza", Giorgione, 1505, Gallerie dell'Accademia, Wenecja
Które z dzieł nie należy do Sandro Botticelli?
Zdjęcie przedstawia elewacje wykonaną w technice:
Nakładanie kolejnych, kolorowych warstw tynku lub kolorowych glin i na zeskrobywanie fragmentów warstw wierzchnich w czasie, kiedy jeszcze one nie zaschły (nie utwardziły się). Poprzez odsłanianie warstw wcześniej nałożonych powstaje dwu- lub wielobarwny wzór.
Kto był fundatorem Kaplicy Zygmuntowskiej w Krakowie?
Jest to pierwsza w pełni renesansowa budowla w Polsce o bogatym programie ideowym. Kaplica na planie centralnym jest zamknięta kopułą wspartą na bębnie z latarnią.
Kto jest autorem Tondo Doni (Święta Rodzina z małym św. Janem)
Jaki tytuł nosi przedstawione dzieło?
Gdzie znajduje się "Ostatnia Wieczerza" Leonarda da Vinci?
Ostatnia Wieczerza podziwiana jest głównie ze względu na zachowane w niej proporcje oraz symetrię, wyrażoną głębią pomieszczenia, w której wraz z Jezusem ucztują apostołowie, jak również ze względu na naturalizm obrazu i bijącą z niego iluzję rzeczywistości. W cynowych naczyniach i szkle pierwotnie odbijały się szaty apostołów, lecz detale te zostały bezpowrotnie utracone.
Zaznacz właściwą kolejność pomieszczeń w świątyni egipskiej:
Kto jest autorem rzeźby Amor i Psyche?
Rzeźba Psyche i Kupidyn jest przykładem klasycystycznego sposobu przedstawienia obsesji i emocji, a zwłaszcza uczucia miłości.
Która praca powstała jako pierwsza?
Co było spoiwem portretów trumiennych odnalezionych w Fajum?
Portrety z Fajum – grupa około 700 portretów na drewnie, które były składane wraz z zabalsamowanymi zwłokami do grobów. Odnalezione zostały na zhellenizowanych terenach Egiptu, głównie na cmentarzyskach w oazie Fajum i cmentarzu rzymskim w Antinoopolis. Najstarsze zachowane portrety pochodzą z I wieku.
W jakiej technice druku wklęsłego powstało dane dzieło Francisco Goya, Kolos
Jan nazywa się niewielka rezydencja ziemiańska?
nazwa stosowana również do niektórych, na ogół szlacheckich budowli mieszkalnych w obrębie miast polskich
Jak w ikonografii przedstawiany jest św. Wawrzyniec
diakon i męczennik wczesnochrześcijański, święty Kościoła katolickiego.
Która z danych rzeźb jest dziełem Praksytelesa?
Niewielki parterowy lub piętrowy budynek u wylotu głównego traktu wiodącego z miasta. Był siedzibą miejskich władz skarbowych, których zadaniem było pobieranie opłat celnych i drogowych
W którym roku została zaprojektowana Wieża Eiffla na Wystawę Światową w Paryżu?
Która z tych budowli jest zbudowana w systemie halowym?
Inaczej niż w bazylice – w której nawy boczne są niższe od nawy głównej, dzięki czemu możliwe jest umieszczenie ponad nimi, w ścianach nawy głównej, okien zapewniających naturalne oświetlenie nawy głównej – nawa główna kościoła typu halowego jest oświetlona pośrednio, za pomocą okien umieszczonych w ścianach naw bocznych.
Z tworzenia w jakiej technice zasłynął Johann Friedrich Böttger?
Sprawdź odpowiedź
Twój wynik
Zobacz swój wynik
Sorry, no results found.
Please repeat the quiz and try different answer combinations.
Test maturalny z historii sztuki nr. 2 – pytanie nr. 1 – RENESANS W SZTUCE KOLORYSTÓW WENECKICH
Powyżej znajduje się obraz „Koncert Wiejski” Tycjana
Są sprzeczności dotyczące tego kto jest autorem tego dzieła. Giorgione… czy może faktycznie Tycjan?
Według niektórych Tycjan w czasach powstawania tak doskonałego obrazu był jeszcze zbyt młodym malarzem, aby pochwalić się takim warsztatem. Natomiast inni twierdzą, że to Giorgione nie mógł być autorem. Bowiem postacie, które zwykł malować miały zupełnie inny charakter.
Niezależnie od tych dyskusji, śmiało można powiedzieć, że obaj artyści byli znakomitymi kolorystami weneckimi. Lorenzo Lotto to nazwisko mniej znane. Odkryto go stosunkowo niedawno. W jego twórczości widać wpływy Giorgione czy Belliniego. On sam inspirował Tycjana.
Zaślubiny św. Katarzyny Accademia Carrara Bergamo, (1523)
Co tutaj nie pasuje, skoro wszystko jest kolorowe?
Koloryści weneccy to określenie, którego używa się przede wszystkim dla odróżnienia charakteru ich malarstwa od równoległej sztuki Florencji i Rzymu
Oczywiście kolor był ważną cechą malarstwa Wenecjan. Jednak to nie było tak, że jako jedyni mieli oni prawo do używania barw. Nazwa ta przyjęła się, bowiem najważniejszą cechą, po której można było poznać sztukę wenecką był kolor – colorito. Natomiast w innych ważnych miastach dominował zwykle rysunek – disegno
“Adoracja pasterzy” jako jedyna jest autorstwa artysty niezwiązanego z Wenecją. Domenico Ghirlandaio był przedstawicielem Szkoły Florenckiej. W jego twórczości wpływy realizmu niderlandzkiego mieszają się z dekoracyjnym linearyzmem. Inspirowały go przede wszystkim malarze flamandzcy oraz dzieła Filippa Lippiego.
Ten obraz powstał też najwcześniej ze wszystkich wymienionych, bo jeszcze w XV wieku.
KURS RYSUNKU = DOMIN
Test maturalny z historii sztuki nr. 2 – pytanie nr. 2 – CECHY KOLORYZMU
Naturalnie najważniejszą cechą koloryzmu jest kolor. A to za sprawą wzmożonego światła, jakie panuje w tym mieście. Po pierwsze miasto leży na otwartej przestrzeni – zdala na gór czy lasów. Brakuje tu więc jakiegokolwiek zacienienia. Po drugie, najważniejsze, Wenecja otoczona jest ze wszystkich stron wodą. Otoczona to mało powiedziane. Jest to miasto dosłownie zalane wodą i przepierzone kanałami, które tworzą morskie ulice. Jak wiemy woda odbija światło, co jeszcze bardziej wzmaga rozproszenie słońca po okolicznych zakamarkach.
Światło potęguje odbieranie kolorów, a zmęczone oczy podkręcają barwy. Wenecjanie też jako pierwsi zaczęli malować na płótnie. Byli oni do tego zmuszeni, ponieważ jakikolwiek tynk nie miał racji bytu w tak wilgotnym i słonecznym środowisku. Wszystko spływałoby ze ścian.
Renesans w sztuce to nie wszystko! Sprawdź się w innych testach